Αρχική | Προφίλ | Αιτήσεις | Νέα | Όροι Χρήσης | Επικοινωνία

Share |
Αναζήτηση με λέξεις
Αναζήτηση με περιοχή

Ο σιδηροδρομικός με τη μεγαλύτερη κλίση γραμμής,
Ο μοναδικός «οδοντωτός» σιδηρόδρομος στην Ελλάδα

Στις 10 Μαρτίου 1896 ο ατμοκίνητος «Οδοντωτός» σιδηρόδρομος πραγματοποίησε την πρώτη του διαδρομή. Ξεκίνησε από το Διακοφτό και διασχίζοντας το φαράγγι του Βουραϊκού ποταμού πέρασε από το χωριό Ζαχλωρού και κατέληξε στα Καλάβρυτα της ορεινής Αχαϊας.
Πρόκειται για δύσκολο έργο, υπόδειγμα βιομηχανικής αρχιτεκτονικής. Πραγματοποιήθηκε από Γάλλους μηχανικούς. Η μεγάλη κλίση της γραμμής που φθάνει μέχρι και το 145% δεν επιτρέπει την κυκλοφορία ενός συμβατικού συρμού σε όλη τη διαδρομή. Για το λόγο αυτό σε 3 σημεία της διαδρομής, συνολικού μήκους 3,4 χλμ., τοποθετήθηκε ένας οδοντωτός άξονας που συγκρατεί το συρμό από την οπισθοδρόμηση. Το μήκος του δικτύου είναι στο σύνολό του 22.320 μέτρα με μέγιστη ταχύτητα τα 40χμ, ενώ το μήκος των οδοντωτών τμημάτων φτάνει τα 3.400 μέτρα με μέγιστη ταχύτητα μόλις τα 12χμ ανά ώρα. Αξίζει να αναφερθεί ότι η γραμμή του δικτύου, με πλάτος 0,75 μέτρα, είναι η στενότερη γραμμή της Ευρώπης μετά τον «Μουτζούρη» του Πηλίου (βλέπε).
Ο Οδοντωτός έβγαλε τη δύσβατη περιοχή του Βουραϊκού από την απομόνωση και συνέβαλε στην οικιστική, οικονομική και τουριστική ανάπτυξη της περιοχής. Η κατασκευή του έγινε από την κυβέρνηση του Χαρίλαου Τρικούπη έπειτα από προσωπική επιμονή του και κόστισε υπέρογκα ποσά για την εποχή.
Έχει ανακηρυχτεί διατηρητέο τεχνικό μνημείο της χώρας.
  Όνομα:
  E-mail:
 
  Όνομα:
  E-mail:
-1 2 3 4 5+